sobota, 20 sierpnia 2022


 Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Witam serdecznie. Dziś zapraszam do lat 90. Posłuchamy historii i analizy wspólnej piosenki nagranej przez Stinga i Erica Claptona. Mowa, oczywiście, o przeboju „IT`S PROBABLY ME” z filmu „Zabójcza broń 3” Richarda Donnera. Zapraszam.


HISTORIA PIOSENKI

Piosenka wykorzystuje motywy przewodnie po raz pierwszy zastosowane na ścieżce dźwiękowej do filmu „Zabójcza broń”, wydanego w 1987 roku. Został wydany jako  singiel na ścieżce dźwiękowej filmu. Do pracy nad piosenką Sting zaprosił Erica Claptona. Piosenka była nagrywana w styczniu 1992 roku. Wydany został natomiast 23 lipca 1992 roku w USA, oraz 1 września tego samego roku w Wielkiej Brytanii.

W połowie 1992 roku ukazał się teledysk z udziałem Stinga, Erica Claptona, Michaela Kamena i Davida Sanborna, podczas których pokazano kilka scen z „Zabójcza broń 3”. Fragmenty wideo, w których kwartet wykonuje piosenkę, są nakręcone w czerni i bieli. Clapton jest również widziany w filmie palącym papierosa i używającym zapalniczki Zippo do stworzenia początkowego rytmu zamiast zestawu perkusyjnego lub programu.


ANALIZA

Piosenka jest apelem do kobiety poszukującej bratniej duszy. Jest przekonana, że ktoś ją śledzi, w tajemnicy przed nią udziela jej pomocy, nie rozstaje się z nią. Podmiot liryczny podrzuca jej (a tym samym również nam), że „to pewnie on sam”. Piosenka mówi o tym, że dwoje ludzi nigdy się nie rozstanie i będą zawsze na siebie wpadać, nawet gdyby któreś z nich będzie próbować to przerwać.


PREMIERA I SUKCES

Utwór został wydany 23 lipca w USA, oraz 1 września w Wielkiej Brytanii, stając się jednym z przebojów zarówno w karierze Stinga jak i Erica Claptona.

Piosenka znalazła się na ścieżce dźwiękowej trzeciej części „Zabójczej broni” Richarda Donnera. Oprócz niej, na soundtracku pojawiła się również mało znana piosenka Eltona Johna, również nagrana z Erikiem Claptonem: „Runaway Train”.

It`s Probably Me” Stinga było nominowane do Grammy na 35 gali wręczania nagród muzycznych. Otrzymało również nominację do nagrody MTV Movie Awards w 1993 roku. Oprócz tego zajęło również miejsca w pierwszej dziesiątce na europejskich listach przebojów.

O niegasnącej popularności niech świadczy również fakt, że piosenka trafiła na składankę piosenek Stinga pt. „Fields of Gold. The best of Sting 1984-1994” wydanej 5 listopada 1994 roku.


link: https://www.youtube.com/watch?v=SUYI7kIR0S4 


TŁUMACZENIE


Sting & Eric Clapton


TO PEWNIE JA”

tytuł oryg. „It`s Probably Me”


Jeśli noc staje się zimna,

A gwiazdy patrzą w dół

I ty się przytulasz

Na wychłodzonej ziemi,

Obudzisz się z rana

W płaszczu nieznajomego,

Nikt tego nie widzi.

Spytaj samą siebie:

'Kto baczy na ciebie?'

Mój jedyny druh, jaki może być?

Ciężko mi to rzec

Trudno mi to rzec,

To pewnie ja.


Gdy twój brzuch jest pusty,

Głód tak prawdziwy,

A ty jesteś zbyt próżna by błagać

I zbyt głupia by kraść,

Poszukujesz miasta

Dla jedynego druha,

Nikt tego nie widzi.

Pytasz samą siebie,

'Kto baczy za ciebie?'

Samotny głos przemawiający i uwalniający.

Trudno mi to rzec,

Trudno mi to rzec,

Lecz to pewnie ja.


Nie jesteś najłatwiejszą osobą,

Którą mógłbym znać

I tak trudno okazywać nam uczucia.

Niektórzy powiedzieliby, że

Powinienem dać ci iść swoją drogą.

Sprawisz tylko, że będę płakał

Jeśli jest jeden ktoś, tylko jeden ktoś,

Oddałby za ciebie życie.

Trudno mi to rzec,

Ciężko mi to rzec,

Lecz to pewnie ja.


Kiedy świat stał się szalony i stracił wszelki sens,

Jest tylko jeden głos w twojej obronie,

Przysięgli rozeszli się,

A twe oczy przeszukują pokój

I jedna przyjacielska twarz to wszystko, co widzisz.

Jeśli jest jeden ktoś, tylko jeden ktoś,

Oddałby za ciebie życie.

Trudno mi to rzec,

Ciężko mi to rzec,

Lecz to pewnie ja.


Ciężko mi to rzec,

Ciężko mi to rzec,

Lecz to pewnie ja.

Ciężko mi to rzec,

Ciężko mi to rzec,

Lecz to pewnie ja.

Ciężko mi to rzec,

Ciężko mi to rzec,

Lecz to pewnie ja.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz