wtorek, 29 marca 2022

Cykl na blogu „CultureZone”: W MUZYCZNĄ PODRÓŻ W CZASIE


Witam serdecznie we wtorkowy wieczór. Dwa dni temu doskonale znany wszystkim kompozytor filmowy Hans Zimmer został po raz drugi laureatem Oscara w kategorii „Najlepsza Muzyka”, tym razem za soundtrack do „Diuny” (ogromne gratulacje 👏👏👏). Z tej okazji postanowiłem omówić dziś płytę zespołu powiązanego z Hansem Zimmerem, a mianowicie „THE AGE OF PLASTIC” grupy The Buggles. Zapraszam.


HISTORIA ALBUMU

Historia płyty to poniekąd również historia powstania samego zespołu The Buggles (lub po prostu Buggles). Grupa została założona w 1977 roku. Jej założycielami byli Trevor Horn, Geoff Downes i, właśnie, Hans Zimmer, który w zespole robił za klawiszowca. 

Zaledwie dwa lata później zespół podpisał kontrakt z wytwórnią Island i rozpoczęli pracę nad debiutanckim krążkiem „The Age of Plastic”. Jak w przypadku nagrywania wielu przełomowych krążków, tak i tu nie obeszło się bez komplikacji.

Praca nad krążkiem wymagała bowiem kilku miesięcy męczących i intensywnych eksperymentów ze sprzętem i technikami studyjnymi. Członkowie grupy starali się uchwycić „magię” oryginalnych dem. I tak np. początkowe demo „Video Killed the Radio Star” zawierało wokal Tiny Charles, która również pomogła sfinansować projekt. 

Po wydaniu płyty Buggles nagrało jeszcze jeden album - „Adventures in Modern Recordong” (1981) - ale był to raczej łabędzi śpiew tego dobrze zapowiadającego się zespołu. Każdy z członków poszedł swoją drogą. Trevor Horn i Geoff Downes dołączyli do grupy Yes, z kolei Hans Zimmer rozpoczął trwającą do dziś karierę jako kompozytor muzyki filmowej. 


UTWORY PROMUJĄCE ALBUM

Przyznam się, że trudno jest opowiadać o zespołach, którzy nagrali w całej swojej karierze jedną, góra dwie płyty, a potem zamilkli na zawsze. Ostatecznie można ich zakwalifikować jako wykonawców jednego przeboju. Nawet jeśli jest to ponadczasowy przebój.

W przypadku Buggles tym przebojem jest bez wątpienia „Video killed the radio star” (nr 2). Piosenka zapisała się w historii muzyki jako pierwszy utwór wyemitowany w wówczas początkującej stacji telewizyjnej MTV. Jej tytuł okazał się dość proroczy, bo z czasem miało się okazać, że faktycznie: „wideo zabiło gwiazdy radia” (w domyśle: nikt już nie będzie tylko słuchać muzyki w radiach, ale też będzie oglądać piosenki w TV. Jako wideoklipy). 

Płyta była promowana również przez trzy inne piosenki. Poniekąd powiązaną ze słynnym utworem o Video jest piosenka „The Plastic Age” (nr 1), która podobnie jak poprzednio promowana, przepowiadała wielkie zmiany w kulturze popularnej. Członkowie Buggles słusznie zauważyli w niej, że nadchodzi oto „czas plastiku”. Czas bardziej nowoczesny od lat 70.

Clean Clean” (nr 5) to piosenka, która początkowo figurowała na albumie poprzedniej grupy gitarzysty Bruce’a Wooleya, The Camera Club. Została napisana przez samego Bruce’a Wooleya, a także Trevora Horna i Geoffa Downesa i w późniejszych latach trafiła też do debiutanckiego albumu Buggles, gdzie odniosła jeszcze większy sukces.

Czwartym utworem promującym album Buggles była piosenka „Elstree” (nr 6) z nieco surrealistycznym wideoklipem osadzonym na planie zdjęciowym filmu kostiumowego. 


PREMIERA I SUKCES

Stare porzekadło mówi, że czasy się zmieniają. W domyśle, to co było dotąd, musi już przeminąć i teraz nic nie będzie takie same. Świetnie to pokazywała płyta Buggles, która miała swoją premierę w 1980 roku. 

Promując „The Age of Plastic” czterema konkretnymi piosenkami, wymienionymi powyżej, zespół Buggles chciało pokazać, jak duży wpływ na rozwój ludzkości wywarły zdobycze nowoczesnej technologii. Świetnie było to widać zwłaszcza w dwóch utworach: „The Plastic Age”, a zwłaszcza „Video killed radio star”. Sporo pomogły zwłaszcza - wkraczające wtedy do świata muzyki - dźwięki syntezatorów (które, jak żaden inny instrument, jednoznacznie kojarzą się z latami 80), na których brzdąkał Hans Zimmer.

I tylko wielka szkoda, że płyta przeszła o dziwo bez echa, zaś sam zespół kojarzony jest tylko z piosenką „Video killed radio star”. Widać przyszłość wideoklipów bardziej przemówiła do świadomości słuchaczy, bo miała w sobie jakiś powiew świeżości. A może przed zapomnieniem uchroniła piosenkę telewizja MTV, która wypromowała słynny wideoklip?


Link: https://youtube.com/playlist?list=PLMynaxX_I0z-_D6CTO5sRMLxg9OGyO-ZQ

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz