sobota, 4 czerwca 2022

Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Witam was serdecznie. Z dekady lat 90 zapraszam tym razem do lat dwutysięcznym. W kolejnym odcinku „Nutki nostalgii” zaprezentuję historię piosenki Kayah i Krzysztofa Kiljańskiego pt. „PRÓCZ CIEBIE NIC”. Zaczynamy.


HISTORIA PIOSENKI

Piosenka „Prócz Ciebie nic” pochodzi z debiutanckiego albumu Krzysztofa Kiljańskiego pt. „In the Room”. Płyta została wydana w 2005 roku.

Praca nad piosenką promującą album trwała na przełomie 2004-2005 roku. Za tekst odpowiadała Kayah, która również zaśpiewała piosenkę w duecie z Krzysztofem Kiljańskim. Muzykę skomponował Witold Cisło, a praca nad utworem odbywała się w wytwórni płytowej Kayax. 

W teledysku do piosenki wystąpiła plejada gwiazd zarówno ekranu, jak i estrady. Prócz Krzysztofa Kiljańskiego i Kayah, w wideoklipie pojawili się także m.in.: Małgorzata Foremniak, Katarzyna Bujakiewicz, Danuta Stenka, Kasia Kowalska, Anna Mucha, Danuta Stenka itd. 


ANALIZA

Tematem utworu Krzysztofa Kiljańskiego i Kayah jest bliskość. 

Piosenka pokazuje starą prawdę: że nic tak bardzo nie liczy się w życiu człowieka, jak druga osoba. Można mieć wszystko - pieniądze, sławę, karierę - ale to wszystko i tak traci na znaczeniu, bo najważniejszy jest ktoś bliski: rodzina, przyjaciele, albo druga połówka. Świat idzie naprzód, a mimo to człowiek powinien znaleźć czas na zawarcie nowych znajomości - a nuż się okaże, że ta druga osoba okaże się kimś, komu można łatwo zaufać.

Wtedy też okaże się, że prócz bliskiej osoby tak naprawdę nie ma się nic więcej. Ale i tak to nie jest powód do rozpaczy. Bo czyż posiadanie bratniej duszy nie jest najważniejszą rzeczą w życiu człowieka? Dlatego człowiek powinien dbać o bliską osobę: troszczyć się, jeśli ktoś jest chory; szanować kobiety; wspierać słabsze osoby. Okazać bliskim osobom odrobinę (jeśli nie całkiem sporo) ciepła i serdeczności. Piękna piosenka i naprawdę piękne słowa autorstwa samej Kayah. 


PREMIERA

„Prócz Ciebie nic” doczekał się wielu coverów. Na swój artystyczny warsztat wzięli ją między innymi: Robert Kudelki i Joanna Jabłczyńska, Olga Bończyk w duecie z Robertem Rozmusem, Włodzimierz Matuszak oraz Damian Surow z Emilią Lech. 

Utwór znalazł się też na ścieżce dźwiękowej do filmów: "Tylko mnie kochaj", "Śmiało, Powiedz Kocham!", "SingStar". Można usłyszeć go również w polskich serialach "M jak miłość", "Prawo Agaty" czy "Magda M.".


Link: 

https://youtube.com/watch?v=xEGrNHGXPdY&feature=share


TEKST


Kayah & Krzysztof Kiljański

„PRÓCZ CIEBIE NIC” 


Świat szybki jak młody wiatr 

Pędzi co tchu 

I nie ma czasu na miłość już 


Więc proszę cię, blisko bądź 

Kochaj mnie, trwaj przy mnie, bo 

Wokół wzburzone morze 

Tylko twoja dłoń – stały ląd 


Żyj z całych sił 

Życie tli się płomieniem, co 

Wątły i łatwo zagasić go 


Więc proszę cię, blisko bądź 

Kochaj mnie, trwaj przy mnie, bo 

Wokół wzburzone morze 

Tylko twoja dłoń – stały ląd 


To los chce dać lub zabrać mi 

Dziś oprócz ciebie, wiem, nie mam nic 


To los chce dać lub zabrać mi 

Dziś oprócz ciebie, wiem, nie mam nic 


Więc blisko bądź i kochaj mnie 

Trwaj przy mnie, bo 

Wokół wzburzone morze 

Tylko twoja dłoń – stały ląd


Stały ląd…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz