wtorek, 16 lipca 2024


Cykl na blogu „CultureZone”: „W MUZYCZNĄ PODRÓŻ W CZASIE”


Cześć wszystkim. W kolejnym odcinku „Muzycznej podróży w czasie” przeniesiemy się do l. 2000, by zapoznać się z historią płyty Radiohead „KID A”. Zaczynamy.


HISTORIA ALBUMU

Po tym jak ogromnym sukcesem cieszył się album „OK Computer” z 1997 roku, członkowie Radiohead doświadczyli wypalenia zawodowego. Autor tekstów, Thom Yorke, zachorował, opisując siebie jako „kompletnego, pieprzonego bałaganu… całkowicie pozbawionego równowagi”.  Niepokoiły go nowe zespoły, które w jego odczuciu naśladowały Radiohead, i stał się wrogo nastawiony do mediów muzycznych. Powiedział The Observer: 


„Zawsze używałem muzyki jako sposobu na poruszanie się dalej i radzenie sobie z różnymi sprawami i w pewnym sensie czułem, że to, co pomogło mi sobie z tym poradzić, zostało sprzedane temu, kto zaoferował najwyższą cenę i po prostu to robiłem.  to licytacja, a ja nie mogłem sobie z tym poradzić.”


Yorke cierpiał na blokadę pisarską i nie mógł dokończyć pisania piosenek na gitarze. Rozczarował się „mitologią” muzyki rockowej, czując, że gatunek ten „dobiegł końca”.  Zaczął słuchać niemal wyłącznie muzyki elektronicznej artystów podpisanych z wytwórnią Warp, takich jak Aphex Twin i Autechre.  Yorke powiedział: „To było odświeżające, ponieważ muzyka składała się wyłącznie ze struktur i nie zawierała ludzkich głosów. Ale czułem się z tym tak samo emocjonalnie, jak nigdy dotąd w przypadku muzyki gitarowej”. Podobał mu się pomysł swojego głosu.  był używany jako instrument, a nie odgrywał wiodącą rolę, i chciał skupić się na dźwiękach i fakturach zamiast na tradycyjnym pisaniu piosenek.

Yorke kupił dom w Kornwalii i spędzał czas spacerując po klifach i rysując, ograniczając swoją muzyczną aktywność do gry na niedawno kupionym fortepianie.  „Wszystko na swoim miejscu” było pierwszą piosenką, którą napisał. Zainspirował go brak wiedzy na temat instrumentów elektronicznych, ponieważ „wszystko jest nowością… Nie rozumiałem, jak do cholery one działają. Nie miałem pojęcia, co oznacza ADSR”. Gitarzysta Ed O'Brien miał nadzieję, że Radiohead  czwarty album zawierałby krótkie, melodyjne utwory gitarowe, ale Yorke powiedział: „Nie było szans, aby album brzmiał w ten sposób. Melodię miałem całkowicie. Chciałem tylko rytmu. Wszystkie melodie były dla mnie czystym zawstydzeniem”. Basista Colin Greenwood powiedział, że inne zespoły gitarowe próbowały robić podobne rzeczy, więc Radiohead musiało się zmienić i pójść dalej.


UTWORY PROMUJĄCE

Płyta była promowana przez pięć utworów. Z czego dwie pary zostały wydane w tych samych dniach.

Pierwsza z tych par to "How to Disappear Completely" [nr 4]/„Optimistic” [nr 6]. Obie piosenki zostały wydane wspólnie 27 września 2000 roku. Zaledwie kilka dni później, 2 października, wydano wspólnie dwie następne piosenki promujące: pierwszą z nich było „Everything in Its Right Place” [nr 1], a drugą: „Idioteque”.

Jedyna piosenka promująca, którą w 2000 r. wydano solowo był utwór "The National Anthem" [nr 3]. 


PREMIERA I SUKCES

Album wydany został 2 października 2000 roku na Wyspach Brytyjskich i 3 października 2000 roku w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Zadebiutował jako nr 1 na amerykańskiej liście Billboard 200, pomimo że Radiohead odmówili wydania swojego oficjalnego singla w Stanach Zjednoczonych.


link: https://youtube.com/playlist?list=PLtP8IJbMRbLwJwxyaCUaUWtBo1KK2K7RG&si=8HDMrhvSphRzAoUr

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz