sobota, 6 listopada 2021

Cykl na blogu CultureZone: NUTKA NOSTALGII


Witam wszystkich serdecznie. Zapraszam wszystkich do analizy jednej z najbardziej optymistycznych piosenek, jakie powstały na początku XXI wieku. A konkretnie w 2009 roku. To właśnie wtedy popularnością w Polsce zaczął się cieszyć zespół Train, który wylansował przebój „HEY, SOUL SISTER”. Zaczynamy.


HISTORIA UTWORU

Piosenka „Hey Soul Sister” pochodzi z piątego albumu zespołu Train założonego pod koniec lat 90. Pod wieloma względami była wyjątkowa, ponieważ w dotychczasowych albumach zespołu dominowała muzyka rockowa. Tymczasem nastrój „Hey Soul Sister” miał bardziej przypominać klasyczne utwory grupy INXS. Wspominał o tym wokalista Train, Pat Monahan, który opowiadał:

Powiedziałem: „Chcę napisać piosenkę a`la INXS. Zaczęli więc grać coś w rodzaju INXS, a ja napisałem do niej piosenkę „Hey, Soul Sister” wraz z melodiami i zacząłem ją śpiewać. W końcu powiedziałem: „Człowieku, to po prostu nie brzmi dla mnie zbyt dobrze.

Jeden z chłopaków, Espen, który jest jak wielka gwiazda w Norwegii, podniósł ukulele i powiedział: „Hej, a co powiesz na to?”. Powiedziałem: „Czy ty (żartujesz) ze mnie?” I to zrobiło różnicę. Sprawiło, że moje słowa tańczyły. To miało sens. Te słowa miały tańczyć na ukulele, a nie na gitarze.


ANALIZA

To właśnie brzmienie ukulele w melodii najbardziej wyróżniało piosenkę „Hey Soul Sister” na tle wcześniejszych utworów zespołu Train. I za pewne dzięki temu piosenka przetrwała próbę czasu, czego nie można powiedzieć o utworach z poprzednich płyt (będę szczery, dla mnie to zespół jednego przeboju). Utwór stanowił także powrót zespołu do korzeni swojego brzmienia. Wszystko za sprawą folkowo brzmiących aranżacji.

A jakie niesie przesłanie? Piosenka mówi o poszukiwaniu drugiej połowy, jest peanem na cześć bratniej duszy. Podkreśla to zwłaszcza wideoklip, w którym widzimy nie tylko słowa piosenki przewijające się po murach kamienic, lub postaciach przechodniów, ale również kobietę i mężczyznę, którzy pod sam koniec wideoklipu spotykają się na rogu jednej z ulic. Nie ulega wątpliwości, że w przyszłości będą stanowić idealną parę.


PREMIERA

Premiera piosenki odbyła się 11 sierpnia 2009 roku. Spotkała się ze sporą krytyką ze strony dziennikarzy muzycznych (za pewne z powodu odmiennego klimatu zespołu), co jednak nie odbiło się na wynikach na listach przebojów.

Singiel sprzedał się w 687 000 egzemplarzy w 2009 roku, co uczyniło go 131 piosenką tego roku. W pierwszej połowie 2010 roku sprzedał się o 3 319 000 sztuk więcej, a 42 tygodnie po wydaniu nadal znajdował się na 16 miejscu listy Hot 100. Do grudnia 2010 r. sprzedano 4 310 000 kopii cyfrowych, przez co utwór stał się drugą najlepiej sprzedającą się cyfrową piosenką tego roku. Do końca stycznia 2011 r. z kolei, sprzedano ponad 5 milionów kopii cyfrowych.

Warto też dodać, że utwór Train doczekał się wielu coverów. Co zaskakujące, w tych właśnie coverach zdecydowanie mało słychać optymizmu, więc osobiście chyba zostanę przy oryginale...


link: https://www.youtube.com/watch?v=kVpv8-5XWOI


TŁUMACZENIE


Train


HEJ, BRATNIA DUSZO”

tytuł oryg. „Hey Soul Sister”


Hey, hey, hey


Twa szminka została

Z lewej strony mojego czoła.

Wiedziałem, że o tobie nie zapomnę,

Więc udałem się pozwolić ci zawładnąć mym umysłem.

Twój słodki uśmiech,

Twój zapach w każdym jednym śnie, który sobie wyśniłem

Wiedziałem, gdy się zderzyliśmy,

Że jesteś tą jedyną, która

Byłaby w moim typie.


Hej, bratnia duszo,

To nie leci Mr. Mister w radio, ani w stereo,

To jak się ruszasz, nie jest słuszne, wiesz to!

Hey, bratnia duszo,

Nie chcę przegapić jedynej rzeczy jaką zrobisz... w tę noc.


Hey, hey,hey


W sam raz,

Jestem rad, że masz klapki takie jak ja

Nakierowałaś moje życie,

Zagrałaś w łączenie miłości, której nie można zaprzeczyć.

Mam obsesję,

Moje serce rwie się do bicia na zewnątrz mej klatki

Wierzę, że jesteś jak dziewica, jesteś Madonną,

I zawsze będę władał twymi myślami.

Hej, bratnia duszo,

To nie leci Mr. Mister w radio, ani w stereo,

To jak się ruszasz, nie jest słuszne, wiesz to!

Hey, bratnia duszo,

Nie chcę przegapić jedynej rzeczy jaką zrobisz... w tę noc.


Sposób w jaki pięknie tańczysz,

Patrzenie na ciebie jest jak narkotyk, którego pragnę,

Jesteś gangsterem, ja zaś złodziejem,

Jesteś tą jedyną, którą marzyłem by ujrzeć,

Mogę w końcu być sobą,

Istotnie nie ma niczego, czym mógłbym być,

Chcę, by świat zobaczył jak jesteś przy mnie.


Hej, bratnia duszo,

To nie leci Mr. Mister w radio, ani w stereo,

To jak się ruszasz, nie jest słuszne, wiesz to!

Hey, bratnia duszo,

Nie chcę przegapić jedynej rzeczy jaką zrobisz... w tę noc.

Hej, bratnia duszo,

Nie chcę przegapić jedynej rzeczy, którą zrobiszw tę noc

Hey, hey,hey

W tę noc


Hey, hey,hey

W tę noc.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz