niedziela, 13 marca 2022

Cykl na blogu „CultureZone”: BOHATEROWIE POPKULTURY


Witam was serdecznie. Nie dawno obchodziliśmy Dzień Kobiet. W związku z tym w kolejnym odcinku przedstawię sylwetkę bohaterki popkulturowej bez której nie byłoby Sarah Connor, Nikity, albo Furiozy z „Mad Max: Na Drodze Gniewu”. Mało tego, bez tej bohaterki komiksowa Czarna Wdowa pozostałaby tajną agentką na usługach rosyjskiego KGB. Bohaterką nowego odcinka „Bohaterów popkultury” będzie słynna pogromczyni Xenomorpha, ELLEN RIPLEY.



Dane:

Twórca: Dan O`Bannon, Ronald Shusett

Obsada: Sigourney Weaver (oryginalna seria)

              Nicole Fellows (jako Ripley 7 w filmie „Obcy: Przebudzenie”)

              Breanna Watkins (scena usunięta z rebootu „Predatora” z 2018 roku)


HISTORIA POWSTANIA. BIOGRAFIA POSTACI

Kiedy poznajemy Ellen Ripley w pierwszej części serii „Alien” (1979; reż. Ridley Scott), zostaje przedstawiona jako chorąży statku „Nostromo”. Jako jedyna z załogi nie zgadza się na wpuszczenie zainfekowanego Kane`a, przeczuwając że przyniesie to niebezpieczeństwo dla wszystkich obecnych na pokładzie. Kobieca intuicja okazuje się prorocza, a męska głupota reszty załogi tylko pociąga za sobą konsekwencje: w słynnej scenie śmierci Kane`a, z jego wnętrza wyłania się pisklę Xenomorpha, który wkrótce zabija wszystkich członków załogi „Nostromo”. Udaje się ocaleć Ripley, która wyrzuca Obcego w przestrzeń kosmiczną, po czym zapada w stan hibernacji wraz z również ocalałym kotem.

Od wydarzeń w pierwszej części mija 57 lat. W filmie „Obcy: decydujące starcie” (1986; reż. James Cameron) kapsuła ze śpiącą Ripley zostaje znaleziona przez przypadkowy statek kosmiczny. Dowiaduje się, że na planecie LV-426, na której żyją Xenomorphy, została skolonizowana. Co gorsza, jej opowieści o Xenomorphie zostają zbagatelizowane. Kiedy jednak załoga statku kosmicznego traci sygnał z LV-426, zostaje wysłana ekipa ratunkowa z Ripley w charakterze konsultanta. Na miejscu Ripley poznaje jedyną ocalałą na planecie dziewczynkę Newt, o którą stacza kulminacyjny „pojedynek matek” z Królową Obcych. Członkowie ekipy ratunkowej, podobnie jak wcześniej załoga „Nostrono”, zostają wycięci w pień. Z LV-426 udaje się uciec Ripley, Newt i androidowi Bishopowi.

Wszystko wskazuje na to, że Ripley powróci na Ziemię. Tymczasem kapsuła z ocalałymi z drugiej części rozbija się na planecie-więzieniu Fiorina 161. Tu rozgrywa się akcja filmu „Obcy 3” (1992; reż. David Fincher), najsłabszej odsłony oryginalnego cyklu. Wkrótce po przybyciu Ripley na planetę, wykluwa się nowe pisklę Obcego (w zależności od wersji: z ciała psa [wersja kinowa], lub krowy [wersja reżyserska]). Nowy Xenomorph z bliżej niejasnego powodu nie zabija Ripley. Jak się okazuje, powodem jest fakt, że we wnętrzu Ellen drzemie pisklę Obcego. Ripley wraz z pozostałymi przy życiu więźniom udaje się pokonać Xenomorpha, a nie chcąc dopuścić do narodzin następnego (tym razem nowej Królowej), popełnia samobójstwo skacząc do gigantycznego pieca.

Nie oznacza to, że Ripley zginęła na dobre. 200 lat po wydarzeniach z trzeciej części, w „Obcym: Przebudzeniu” (1997; reż. Jean-Pierre Jeunet) naukowcom udaje się bohaterkę sklonować. Prócz klonowania, wydobyli również embrion z Królową Obcych. Dzięki temu są w stanie wyhodować nową rasę Xenomorphów w celu wykorzystania ich w charakterze broni biologicznej. Xenomorphy jednak buntują się przeciwko tym planom, uciekają z laboratorium i rozpoczynają rzeź na załodze statku kosmicznego. Ripley wraz z poznanymi kosmicznymi piratami i androidką Call (Winona Ryder) rozpoczynają polowanie na nową rasę Xenomorphów. W tej części Ellen stacza kolejny pojedynek z Królową i udaje się uciec wraz z piratami. Tym razem definitywnie na Ziemię.


ROZWÓJ

W poszczególnych częściach serii Ripley wyraźnie się rozwija, staje się bardziej dojrzała. Jeśli w pierwszej części była tylko szarą myszką, nic nie znaczącą w męskiej załodze, to w kolejnych odsłonach nabiera większej pewności siebie, odwagi i charyzmy. Już w drugiej odsłonie odnajduje się w roli zastępczej matki dla kilkuletniej Newt. Podkreśla to w szczególności świetna scena konfrontacji Ripley z Królową Obcych, w której stawką jest życie małej dziewczynki.

W „Obcym 3” Ripley w pewnym sensie zostaje matką Xenomorphów, jako że została zainfekowana, a w swoim wnętrzu trzyma embrion Królowej Obcych. Warto zwrócić tu uwagę na fakt, że nowo powstały Xenomorph nie zabija Ripley, ponieważ traktuje ją jako „swojaka”, przedstawiciela własnej rasy. „Obcy: Przebudzenie” niejako rozwija myśl z części trzeciej: w tej odsłonie Ripley sama staje się kosmitą (wystarczy wspomnieć, że w jej żyłach płynie żrący kwas zamiast krwi, tak jak w żyłach Xenomorphów).


OBSADA POSTACI

Z postacią Ellen Ripley nierozerwalnie związana jest Sigourney Weaver. Rola w części pierwszej była drugą kreacją w karierze tej aktorki, która z czasem wyspecjalizowała się w rolach silnych i odważnych filmowych heroin. Popularność Ripley sprawiła, że z czasem w każdym medium – książkach, filmach, nawet komiksach – pojawiała się jakaś odważna i twarda kobieta (Czarna Wdowa, która w latach 60 i 70 była portretowana na radzieckiego tajnego agenta, od lat 80 nagle jest przedstawiana jako szpieg na usługach amerykańskiej organizacji S.H.I.E.L.D.). Bez Ripley w interpretacji Weaver nie byłoby Sarah Connor z „Terminatora” (zwłaszcza z drugiej części…), ani Nikity z filmu Luca Bessona.

Choć Weaver jest łączona z postacią Ripley, nie jest jedyną odtwórczynią tej roli. Trzeba tu wspomnieć również o dwóch innych odtwórczyniach. W epizodycznej roli w „Obcym: Przebudzeniu”, w scenie przeszukiwania laboratorium z klonami Ripley można zauważyć postać Ripley-7. W postać tego klona nie wciela się Weaver. Aktorka, która zagrała klona nazywa się Nicole Fellows. Niżej zamieszczam link ze wspomnianą sceną:

https://www.youtube.com/watch?v=lHBRqIUu2xQ

To jednak nie koniec tej aktorskiej wyliczanki. Ellen Ripley miała bowiem pojawić się w sequelu/reboocie (no, dobra – powiedzmy, że requelu) „Predatora” nakręconym przez Shane`a Blacka w 2017 r. Początkowo zakładano w tej wersji wprowadzanie Ripley, w którą miała się wcielić Breanna Watkins. Miało to podkreślić fakt znany tylko fanom obu serii – że zarówno akcja „Obcego”, jak i „Predatora” (tego oryginalnego, z Arnoldem Schwarzeneggerem) rozgrywa się w tym samym uniwersum. Finalnie jednak cameo Ripley-Watkins został usunięty z filmu.

Sama Sigourney Weaver miała z kolei powrócić w nowej odsłonie „Obcego” w produkcji „Alien 5”. Za reżyserię miał odpowiadać Neil Blomkamp, który prywatnie jest fanem serii (a konkretnie dwóch pierwszych części). W jego założeniu „Alien 5” miał być bezpośrednim sequelem „Obcych: decydującego starcia” Camerona. W międzyczasie jednak prawa do postaci Xenomorpha wróciły do Ridleya Scotta, który ten zablokował możliwość realizacji nowej części na rzecz swoich prequeli: „Prometeusza” (2012), oraz „Obcego: Przymierze(2017), które są powszechnie znienawidzone przez fanów oryginalnego Xenomorpha.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz