sobota, 21 maja 2022

Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Witam serdecznie. 19 maja świat muzyki i filmu obiegła wiadomość o śmierci Vangelisa. Znany przede wszystkim jako autor muzyki do „Blade Runnera” i „1492: Wyprawy do raju” R. Scotta, oraz „Rydwanów ognia” H. Hudsona, był świetnym multiinstrumentalistą. Często współpracował z innymi muzykami, m.in. z Jonem Andersonem. Dla uczczenia jego pamięci, w tym odcinku „Nutki nostalgii” omówię jeden z owoców ich współpracy - „I`LL FIND MY WAY HOME” z 1981 roku. Zapraszam.


HISTORIA

Omawiana piosenka pochodzi ze wspólnego albumu Vangelisa i Jona Andersona „The Friends of Mr Cairo” z 1982 roku. Tytuł zarówno albumu, jak i tytułowej płyty, stanowiły aluzję do klasycznych filmów z lat 30 i 40, m.in. z udziałem Humphreya Bogarta. Był to ich drugi wspólny krążek. Płyta została wydana w dwóch wersjach.

I`ll find my way home” pojawił się dopiero na drugiej wersji płyty. Praca nad piosenką odbywała się w studiu nagraniowym Polydor. Za słowa odpowiadał Jon Anderson, który też wykonał samą piosenkę. Autorem muzyki i producentem, z kolei, był – rzecz jasna – Vangelis.


ANALIZA UTWORU

I`ll find my way homeopowiada o grzeszniku, żałującego swoich dotychczasowych czynów. Podmiot liryczny ma jednak nadzieję, że los da mu jeszcze szansę na poprawę, a tym samym będzie mógł wrócić do domu z podniesionym czołem.

Warto w tym miejscu dodać, że piosenka początkowo ukazała się jako osobna płyta, potem została nagrana w drugiej wersji albumu i natychmiast awansowała do pierwszego utworu. „I`ll find my way home” ma typowe dla Vangelisa nawarstwianie; ten sam temat jest coraz cięższy i bardziej złożony; uderzające jest użycie wolnego sekwencera.


PREMIERA I SUKCES

Piosenka została wydana 1 grudnia 1981 roku i odniosła ogromny sukces. W Wielkiej Brytanii zajęła 6. miejsce i 51 miejsce na amerykańskich listach przebojów. Największy sukces odniosła w Szwajcarii i w Polsce: tam uplasowała się na pierwszym miejscu na listach przebojów.

Miarą popularności niech będzie fakt, że piosenka doczekała się wielu coverów (m.in. śpiewany przez greckiego piosenkarza Demisa Russosa). Znalazła się również na ścieżce dźwiękowej filmu „The Challengers” z 1989 roku.


link: https://www.youtube.com/watch?v=rKqLAVyRaXw


TŁUMACZENIE


Jon Anderson & Vangelisa


ODNAJDĘ MĄ DROGĘ DO DOMU”

tytuł oryg. „I`ll find my way home”


Pytasz mnie, jak zacząć mam,

Czy zgubiłem swój grzech?

Pytasz mnie, gdzie też upadłem,

Odpowiem, że sam o tym nie wiem,

Lecz, jeśli mój duch jest zgubiony,

Jak znajdę to, co blisko jest?

Nie pytaj, czy jestem samotny, bo

Jakoś odnajdę mą drogę do domu.


Me słońce wzejdzie na wschodzie,

Więc czy moje serce będzie spokojne?

A jeśli pytasz mnie, kiedy

Powiem, że początek był ku kresu.

Pamiętaj, twe pragnienie wolności

Łączy się skrycie z miłością,

A rozmowy zmienią twe prośby, bo

Jakoś będziesz wiedziała, że tam dotarłaś.


Twój przyjaciel jest blisko ciebie

I mówi w dawnym, antycznym języku.

Życzenie sezonu stanie się prawdą,

Wszystkie sezony zaczynają się dla ciebie.

Z jednego świata pochodzimy,

Jeden świat stopimy w jedno,

Tylko chwyć mnie za rękę i po wszystkim.

Jakoś jednak gdzieś dotrzemy.

Jakoś jednak gdzieś dotrzemy.


Pytasz mnie, jak zacząć mam,

Czy zgubiłem swój grzech?

Pytasz mnie, gdzie też upadłem,

Odpowiem, że sam o tym nie wiem,

Lecz, jeśli mój duch jest zgubiony,

Jak znajdę to, co blisko jest?

Nie pytaj, czy jestem samotny, bo

Jakoś odnajdę mą drogę do domu.


Jakoś odnajdę mą drogę do domu.

Jakoś odnajdę mą drogę do domu.

Jakoś odnajdę mą drogę do domu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz