sobota, 27 sierpnia 2022

Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Witam wszystkich serdecznie w ten duszny i romantyczny wieczór sierpniowy. Dzisiaj zapraszam was w wycieczkę do początku XXI wieku, kiedy to odbyła się premiera jednej z najbardziej romantycznych ballad w wykonaniu Lionela Richie. Na tapetę biorę utwór pt. „ANGEL”. Zapraszam.


HISTORIA PIOSENKI

Utwór „Angel” pochodzi z siódmego albumu Lionela Richiego pt. „Renaissance” (tytuł płyty nieprzypadkowy, krążek oznaczał bowiem odrodzenie kariery piosenkarza) i był nagrywany na przełomie 1999 i 2000 roku. Autorami tekstu byli Lionel Richie, Paul Barry i Mark Taylor, a producentami byli Mark Taylor i Brian Rawling. Sesja nagraniowa odbywała się w wytwórni The Island Def Jam Music Group.

Na potrzeby piosenki powstał zapadający w pamięć teledysk, w którym wykorzystano motywy z trzech najbardziej znanych grafik holenderskiego matematyka i grafika, Eschera, którego prace graficzne często były wykorzystywane m.in. w filmach. Te wykorzystane grafiki noszą tytuły:Rosnąco i malejąco(grafika przedstawiająca słynne niekończące się schody), „Wodospad(grafika wykorzystująca motyw trójkąta Penrose`a) i „Względność” (grafika ze schodami wykorzystująca motyw teorii względności).


ANALIZA

Lionel Richie od początku swojej kariery specjalizuje się w romantycznych balladach. Każdy kto zna „Say you, say me” (1986), albo „Hello” (1984). Temu klimatowi pozostał wierny również w dalszych latach swojej kariery, co świetnie pokazuje zarówno sukces płyty „Renaissance”, jak i promującego go utworu „Angel”.

Jest to klasyczna ballada miłosna w dorobku Richiego. Podmiot liryczny wyznaje miłość przypadkowo napotkanej dziewczynie (zdjęcia do wspomnianego wideoklipu kręcono m.in. wewnątrz niemieckiego metra). Podkreśla przy okazji, że dziewczyna, w której jest zauroczony (notabene, pasjami zajmującej się rysowaniem grafik, niczym Escher, którego prace wykorzystano w klipie) jest dla niego wszystkim, o czym zamarzył, odpowiedzią na modlitwy. Jest aniołem, a nawet rodzajem cudu.

Chociaż piosenka opowiada o miłości, jak większość romantycznych historii nie ma szczęśliwego zakończenia. W teledysku bohater i spotkana dziewczyna muszą się rozstać, a jedyny ślad jaki pozostaje po dziewczynie to zmiętoszona grafika. Być może kiedyś się jeszcze ze sobą spotkają. Póki co podmiotowi lirycznemu pozostaje wspomnienie po niespełnionej miłości.


PREMIERA I SUKCES

Piosenka wydano w październiku 2000 roku, odnosząc największy sukces w karierze Lionela Richiego od lat. W większości krajów europejskich zajęła miejsce w pierwszej dziesiątce list przebojów (w Polsce: na 5. miejscu). Doczekała się również aż sześciu remiksów, które różnią się od siebie czasem trwania. Największą popularnością cieszył się pierwszy z nich, trwający 3 minuty 45 sekund „Metro Mix”.


link: https://www.youtube.com/watch?v=hhD1VZaNdX4


TŁUMACZENIE


Lionel Richie


ANIOŁ”

tytuł oryg. „Angel”


Chciałbym ci tylko

Powiedzieć, czym wszystkim dla mnie jesteś

I co wszystko znaczysz dla mnie,

Kiedy wierzę, że nie mam dokąd iść,

Kiedy czuję samotność w moim sercu.


Jesteś odpowiedzią na me modlitwy,

I jesteś ze mną wszędzie.

Jesteś moim aniołem, cudem, wszystkim, co chcę tej nocy.

Zadrżyj ze mną w deszczu,

Twe życie oddycha we mnie.

Jesteś moim aniołem, cudem, wszystkim co chcę wiedzieć,

Tej nocy.


Życie to tylko moment

Niesione przez wiatr.

Próbujemy znaleźć przyjaciela.

I tylko czas powie nam kto wygra, kto przegra,

A kto stanie przy nas.


Kiedy ciemność otoczy mnie wokół,

Jesteś światłem, który dojrzę,

Kiedy potrzebuję kogoś, kto ukoi me niespokojne sny.


Jesteś odpowiedzią na me modlitwy,

I jesteś ze mną wszędzie.

Jesteś moim aniołem, cudem, wszystkim, co chcę tej nocy.

Zadrżyj ze mną w deszczu,

Twe życie oddycha we mnie.

Jesteś moim aniołem, cudem, wszystkim co chcę wiedzieć,

Tej nocy.



Jesteś odpowiedzią na me modlitwy,

I jesteś ze mną wszędzie.

Jesteś moim aniołem, cudem, wszystkim, co chcę tej nocy.

Zadrżyj ze mną w deszczu,

Twe życie oddycha we mnie.

Jesteś moim aniołem, cudem, wszystkim co chcę wiedzieć,

Tej nocy.


Jesteś wszystkim, co chcę tej nocy

Aniołem, mym aniołem

Jesteś moim aniołem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz