sobota, 15 października 2022

Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Witam serdecznie. Zapraszam was do lat 2000, kiedy to rozwijała się w najlepsze kariera Bon Jovi. W dzisiejszym odcinku proponuję historię i analizę wielkiego przeboju zespołu z pierwszej dekady lat 2000: „IT`S MY LIFE”.


HISTORIA PIOSENKI

Piosenka była nagrywana na przełomie 1999 i 2000 roku. W trakcie nagrywania użyty został talk box, urządzenie modulujący wokal. Jon Bon Jovi po raz pierwszy wykorzystał go w swoim poprzednim wielkim przeboju, „Livin` on the Prayer”. To, co łączy obie piosenki, to użycie imion dwóch fikcyjnych pracowników z rodziny robotniczej: Tommy i Gina. Jak mówił Richie Sambora, muzyk i tekściarz zespołu:

Pomysł z Tommym i Giną to hołd dla naszych starych fanów, którzy byli nam lojalni od samego początku”.

W trakcie nagrywania utworu dochodziło do niejednego sporu. Najpoważniejszy dotyczył nawiązania do Franka Sinatry. Piosenka zawierała nawiązanie do jednej z jego piosenek. Nawiązanie to pojawia się w następującym fragmencie:


Moje serce jest jak otwarta autostrada,
jak powiedział Frankie, zrobiłem to po swojemu”


O co tu chodzi? O aluzję do słów Sinatry, który w „My way” śpiewał:


Żyłem pełne życie. Przejechałem każdą autostradę;
A co więcej, znacznie więcej, zrobiłem to po swojemu.


Zarówno Richie Sambora, jak i Jon Bon Jovi nalegali, by zachować nawiązanie do Franka Sinatry, przy czym Sambora do końca nie wiedział, czemu miałaby służyć aluzja do słynnego piosenkarza z l. 50 i 60. Co ciekawe, wielu słuchaczy nie dostrzegło we wspomnianym fragmencie „It`s my life” nawiązania do Sinatry – dla wielu chodziło bardziej o fikcyjnej postaci, której na imię było Frankie.


ANALIZA

Podobnie jak wielki przebój Franka Sinatry, „It`s my life” to piosenka motywująca. Rzecz jasna, Sinatra motywował po swojemu: mniej dynamicznie, bardziej nastrojowo. Jon Bon Jovi dostrzegł w słowach „My way” Sinatry motywację, której sam by się nie powstydził i zdecydował się wziąć od niego przykład. Sinatra śpiewa, że żył według ściśle ustalonych reguł, a teraz – będąc już bardziej doświadczonym (zarówno przez życie, jak i muzyczną karierę) – wie doskonale, że chciałby żyć tym razem według swoich zasad. Jon Bon Jovi wziął od niego przykład, pokazując jak silną ma motywację i asertywność. Nie ważne, co kto komu mówi, jak żyć – podmiot liryczny wie doskonale, co ma zrobić ze swoim życiem, żeby nie zginąć na tym świecie. Skoro Jon Bon Jovi brał przykład od Sinatry, nam nie pozostaje nic innego, jak brać przykład od Jona Bon Jovi. W końcu każdy chce żyć po swojemu. I basta!


PREMIERA I SUKCES

Po premierze 8 maja 2000 roku, piosenka stała się hymnem przemawiającym do wielu nowych fanów grupy Bon Jovi. Dzięki tej piosence zespół zyskał sobie rzesze zupełnie nowych wielbicieli, którzy przecież nie mogli znać „Livin` on the prayer”, albo „You give a love bad name”. A jak pokazują późniejsze lata, Jon Bon Jovi zadbał o to, by zyskać sobie fanów również i w późniejszym pokoleniu (rewelacyjne „Have a nice day” z 2005 roku).


Link: https://www.youtube.com/watch?v=vx2u5uUu3DE


TŁUMACZENIE


Bon Jovi


TO MOJE ŻYCIE”

tytuł oryg. „It`s my life”


To nie jest piosenka dla złamanych serc.

Żadnej cichej modlitwy za upadłą wiarę.

Nie zamierzam być tylko twarzą w tłumie,

Usłysz tylko mój głos, kiedy wykrzyczę:


To moje życie!

I jest teraz lub nigdy!

Nie chcę żyć wiecznie!

Chcę tylko żyć tak jak żyję!

To moje życie!

Moje serce jest jak otwarta autostrada!

Tak jak Franke to ujął: zrobiłem to po swojemu!

Chcę tylko żyć tak jak żyję!

To moje życie!


To dla tych, którzy twardo stąpają po ziemi.

Dla Tommy i Giny, którzy nigdy nie poddali się.

Jutro stanie się trudniejsze, nie popełnij błędu,

Fart nie ma szczęścia, musisz robić własne przerwy...


To moje życie!

I jest teraz lub nigdy!

Nie chcę żyć wiecznie!

Chcę tylko żyć tak jak żyję!

To moje życie!

Moje serce jest jak otwarta autostrada!

Tak jak Franke to ujął: zrobiłem to po swojemu!

Chcę tylko żyć tak jak żyję!

To moje życie!


Lepiej stój na baczność, gdy wzywają cię

Nie zginaj się, nie łam się, kochanie, nie wycofuj się.


To moje życie!

I jest teraz lub nigdy!

Nie chcę żyć wiecznie!

Chcę tylko żyć tak jak żyję!

To moje życie!

Moje serce jest jak otwarta autostrada!

Tak jak Franke to ujął: zrobiłem to po swojemu!

Chcę tylko żyć tak jak żyję!


To moje życie!

I jest teraz lub nigdy!

Nie chcę żyć wiecznie!

Chcę tylko żyć tak jak żyję!

To moje życie!

Moje serce jest jak otwarta autostrada!

Tak jak Franke to ujął: zrobiłem to po swojemu!

Chcę tylko żyć tak jak żyję!

To moje życie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz