sobota, 15 czerwca 2024

Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Cześć wszystkim. Już za tydzień zakończenie roku szkolnego. Dla uczniów oznacza dwumiesięczną labę, dla ich opiekunów: dwumiesięczną tyradę z podopiecznymi. Żeby jeszcze bardziej podkręcić letnią atmosferę, w dzisiejszym odcinku „Nutki nostalgii” przeanalizuję dla was największy przebój Formacji Nieżywych Schabuff pt. „LATO”. Zaczynamy.


HISTORIA

Piosenka została napisana w 1993 roku. I tak jak większość klasycznych „piosenek z dzwonkami” powstała w upalne dni lata, tak identyczną ironią losu jest powstanie piosenki Formacji Nieżywych Schabuff zimą. Aleksander „Olek” Klepacz, wokalista zespołu, opowiadał, że „Lato”

"...to typowy przykład utworu napisanego z tęsknoty, w tym przypadku za piękną porą roku i beztroskimi wakacjami".

O popularności piosenki zdecydował również wideoklip do utworu. Wystąpiły w nim ówczesne gwiazdy showbiznesu - modelka i aktorka Agnieszka Maciąg i piosenkarz Andrzej „Piasek” Piaseczny - zaś członkowie zespołu zamiast na klasycznych instrumentach wygrywali melodie na pokrywkach od koszy na śmieci. Nie było więc innej opcji, piosenka musiała stać się najbardziej znanym polskim wakacyjnym przebojem z lat 90.


ANALIZA

Piosenka Formacji Nieżywych Schabuff należy do najpopularniejszych, obok „W dzień gorącego lata” Big Day, polskich utworów w sam raz na wakacje. I, jednocześnie, do najpopularniejszych z dorobku samej grupy Formacja Nieżywych Schabuff, obok „Klubu Wesołego Szampana”, „Da Da Da (Ja nie kocham ciebie, a ty mnie”, czy „Ławki”. Zgodnie ze słowami Olka Klepacza, utwór opowiada o tęsknocie za latem, za okresem całkowitej (chociaż dwumiesięcznej) beztroski i czasem zabaw do późnej godziny. To również utwór pokazujący, że jeśli już człowiek miałby się zakochać, to zdecydowanie latem, bo kiedyż by indziej?


PREMIERA I SUKCES

Piosenka została wydana jako utwór promujący płytę „Fantomas” z 1995 roku. Dzięki tej piosence zespół odebrał wiele nagród m.in. w plebiscycie RMF FM na przebój roku, Muzyczną Nagrodę Teleexpressu za Przebój roku, dwie nagrody w Plebiscycie Rozgłośni Radiowych PLAY-BOX '96: w kategorii Złota Dziesiątka – 2 miejsce oraz I nagroda za Hit roku radiosłuchaczy. Zespół również otrzymał nominację do Fryderyków '96 w kategorii Piosenka roku.


link: https://youtu.be/eaHbjnXItXc?si=bsp9hYoE3E6qwcJr 


TEKST


Formacja Nieżywych Schabuff


LATO”

tytuł oryg. „Lato”


Rzecz między nami była cicha,

Westchnąłem do Ciebie, tak jak się wzdycha.

I było nam ciasno, miło,

Dużo się spało i często piło.

No i czego, czego jeszcze chcesz?


Lato, lato wszędzie,

Zwariowało, oszalało moje serce.

Lato, lato wszędzie,

A Ty dziewczę zaraz wpadniesz w moje ręce.


Piszę i wymyślam słowa piosenki,

Żebyś pomyślała jak jestem wielki.

I nie wiesz, że to właśnie ja,

Chcę dać Ci wielki, wina balon.

No i czego, czego jeszcze chcesz?


Lato, lato wszędzie,

Zwariowało, oszalało moje serce.

Lato, lato wszędzie,

A Ty dziewczę zaraz wpadniesz w moje ręce.


Ptaki zaryczały świtem na niebie,

Zaśpiewałem parę dźwięków - tylko dla Ciebie.

I w oczy Twoje zamglone spoglądam,

Krzyczę do ucha - Ciebie pożądam.

Tylko Ciebie, Ciebie jeszcze chcę.


Lato, lato wszędzie,

Zwariowało, oszalało moje serce.

Lato, lato wszędzie,

A Ty dziewczę zaraz wpadniesz w moje ręce.


Lato, lato wszędzie,

Zwariowało, oszalało moje serce.

Lato, lato wszędzie,

A Ty dziewczę zaraz wpadniesz w moje ręce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz