wtorek, 18 czerwca 2024

Cykl na blogu „CultureZone”: „W MUZYCZNĄ PODRÓŻ W CZASIE”


Cześć wszystkim. W kolejną podróż w czasie zabierze nas Tracy Chapman śpiewająca utwory ze swojej debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu „TRACY CHAPMAN”. Zaczynamy.


HISTORIA ALBUMU

W 1987 roku Chapman został odkryty przez innego studenta Tufts University, Briana Koppelmana.  W wywiadzie Koppelman powiedział:

Pomagałem organizować w szkole bojkot protestu przeciwko apartheidowi i [ktoś] powiedział mi, że jest wspaniała piosenkarka protestująca, którą powinienem zagrać na wiecu”. Poszedł zobaczyć występ Chapman w kawiarni Cappuccino, dodając: „Tracy weszła na scenę i to było jak objawienie. Jej obecność, jej głos, jej piosenki, jej szczerość – wszystko to było odczuwalne”.

Następnie Koppelman powiedział Chapman, że jego ojciec, Charles Koppelman, był wówczas współwłaścicielem SBK Publishing i że może pomóc jej nagrać płytę.  Nie traktowała tej oferty poważnie.

Koppelman nadal był bardzo zainteresowany Chapman i uczęszczał na większość jej występów.  Chapman w końcu zgodziła się z nim porozmawiać, ale nie nagrała dla niego żadnych dem.  Później odkrył, że nagrała dema w stacji radiowej WMFO Tufts ze względu na prawa autorskie w zamian za prawo stacji do odtwarzania jej muzyki.  Koppelman przemycił ze stacji taśmę demo jej piosenki „Talkin' 'bout a Revolution”, którą pokazał swojemu ojcu.

Jak wynika z wywiadu, „natychmiast dostał zdjęcie i poleciał do niej”. Jej demo doprowadziło do podpisania kontraktu z Elektra Records.  Chapman powiedziała: 

Muszę powiedzieć, że nigdy nie myślałam, że dostanę kontrakt z dużą wytwórnią płytową [...] Przez cały czas, odkąd byłam dzieckiem słuchającym płyt i radia, nie sądziłam, że istnieje jakikolwiek wskazówka, że ludzie zajmujący się płytami uznają rodzaj muzyki, którą tworzę, za przydatny na rynku, zwłaszcza gdy śpiewałam piosenki takie jak „Talkin” ’bout a Revolution” w latach siedemdziesiątych [...] Nie widziałam tam dla siebie miejsca”.

Producent David Kershenbaum powiedział, że album „powstał z właściwych powodów”, dodając: 

Istniał zbiór pomysłów, które chcieliśmy przekazać i czuliśmy, że jeśli będziemy prawdomówni i lojalni wobec tych pomysłów, ludzie to zauważą”.


UTWORY PROMUJĄCE

Pierwszym, z trzech, utworem promującym był „Fast Car” [nr 2]. Jego premiera odbyła się w kwietniu 1988 roku. Utwór odniósł spory sukces i jest najbardziej kojarzony z twórczością Tracy Chapman.

W czerwcu tego samego roku wydano utwór zatytułowany „Takin ’bout a Revolution” [nr 1], a w październiku: „Baby Can I Hold You” [nr 5]. Pierwszy z tych utworów nie odniósł wielkiego sukcesu, z kolei drugi cieszył się powodzeniem jedynie w Portugalii i Brazylii. Nic więc dziwnego, że do dziś piosenkarka kojarzona jest w zasadzie tylko z utworu „Fast Car”.


PREMIERA I SUKCES

Wydana 5 kwietnia płyta spotkała się z dużym powodzeniem ze strony krytyki i słuchaczy. Recenzje były w większości pozytywne. Płyta zdobyła także nagrodę Grammy Awards w kategorii „Best Contemporary Folk Album”, podobnie jak utwór „Fast Car” (kategoria Best Female Pop Vocal Performance), oraz Tracy Chapman (kategoria Best New Artist).


link: 

https://youtube.com/playlist?list=PLEouLkiLHdSCjFvuYdPWX8IOQDToqcSPM&si=r2OwdSvg_q7RkPCC

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz