poniedziałek, 28 października 2024

Cykl na blogu „CultureZone”: „ALEJA GWIAZD POPKULTURY”


H. R. GIGER : SURREALIZM W KOSMOSIE


Cześć wszystkim. Dziś zaczynamy około halloweenowy tydzień. Na pierwszy ogień idzie jeden z najbardziej oryginalnych i wpływowych plastyków, twórca jednego z najbardziej ikonicznych ekranowych kosmitów. Zaczynamy.


MŁODOŚĆ

H R Giger (a właściwie Hans Rudolf Giger) urodził w rodzinie Hansa Richarda i Melly Gigerów. Już od najmłodszych lat miał nietypowe upodobania. Zawsze ubierał się na czarno, a w domu, w jednym z pokoi, w którym nie było okien, urządził swój pokój zabaw. Tam samodzielnie konstruował niektóre z zabawek, np. sztylety.

W roku 1963 przeprowadził się do Zurychu, gdzie studiował w Szkole Sztuki Użytkowej na wydziale architektury, projektowania wnętrz oraz projektowania przemysłowego. Rok później stworzył swoje pierwsze prace, głównie w tuszu i farbie olejnej. Po pierwszej wystawie w 1966 roku przyszły kolejne i wkrótce Giger otrzymywał tak wiele zamówień, że mógł całkowicie oddać się sztuce. Krótko po tym odkrył farbę w sprayu, dzięki której wykreował własny, unikatowy styl. Międzynarodowa publiczność po raz pierwszy usłyszała o nim w 1971, kiedy to wydał swoje pierwsze portfolio.


KARIERA

Pierwszy sukces Gigera nastąpił, gdy H. H. Kunz, współwłaściciel pierwszej szwajcarskiej firmy zajmującej się plakatami, wydrukował i rozprowadził pierwsze plakaty Gigera, począwszy od 1969 roku.

Jako twórca filmowy został zatrudniony do pracy nad „Diuną”, którą miał wyreżyserować chilijski reżyser-surrealista Alejandro Jodorovsky. Przez kolejne lata jednak ekipa filmowa bezskutecznie próbowała zebrać potrzebne na realizację fundusze, co jak na tamte czasy było karkołomnym zadaniem (zgodnie z założeniem film miał być kilkunastogodzinną superprodukcją, a w obsadzie mięli się znaleźć m.in. Orson Welles i Salvador Dali). Niemniej jednak scenarzysta i producent filmu, Dan O’Bannon, zaoferował usługi grafika przy pracy nad następnych projektem. 

W ten sposób H R Giger został zatrudniony do ekipy pracującej nad filmem „OBCY: ÓSMY PASAŻER >>NOSTROMO<<”. Jego projekt dla „Obcego” został zainspirowany jego obrazem „Necronom IV” i przyniósł mu Oscara w 1980 roku. Mimo niewątpliwego sukcesu, odsunięto go od pracy nad kolejnymi częściami tetralogii (Królową Obcych z filmu „Obcy: decydujące starcie” zaprojektował James Cameron, reżyser filmu), jeśli nie liczyć projektu psowatego Aliena z „Obcego 3” Finchera i Newborna z „Obcego: Przebudzenie” Jean-Pierre`a Jeuneta.

Jego książki z obrazami, w szczególności „NECRONOMICON” i „NECRONOMICON II” (1985; oba tytuły ewidentnie zainspirowane H. P. Lovecraftem), oraz częste pojawianie się jego sztuki w magazynie Omni przyczyniły się do jego wzrostu międzynarodowej sławy.


STYL

Twórczość Gigera jest często określana jako „biomechaniczna”, jako że świetnie opisuje istotę XX wieku, charakteryzującego się zdumiewającym postępem technologicznym. Prace Gigera pokazują w jaki sposób ów postęp zniewolił ludzkość, zmuszając ją do życia w symbiozie ze światem maszyn. Wiele jego prac przedstawia okropny świat przyszłości, zniszczony przez nuklearne opady – świat beznadziejnej alienacji, pozbawiony ludzi i zwierząt, zdominowany przez bezduszne wieżowce, plastik i stal.


PÓŹNIEJSZE DZIEŁA

Chociaż seria „Obcy” jest najbardziej znana jeśli chodzi o wkład Gigera w filmografię, nie są to jedyne filmy nad którymi pracował. W okresie, gdy odsunięto go od „Obcych: decydującego starcia”, został zatrudniony do ekipy zajmującej się drugą częścią horroru „POLTERGEIST”. Zaprojektował także plakat reklamujący film „Future-Kill” z 1985 roku. 

Giger projektował również design w innych filmach science fiction. Jego prace można znaleźć choćby w serii „GATUNEK”, na potrzeby której zaprojektował design głównej bohaterki w scenach, w których ujawnia się jako mordercza kosmitka. Giger pracował nad tą serią, projektując kosmitów jedynie z dwóch pierwszych części.

Po latach wrócił także do swojej flagowej serii o Obcym. Ridley Scott zaproponował mu udział nad filmem „Prometeusz”, na potrzeby którego Giger raz jeszcze zaprojektował postać Space-Jockeya i scenografię. Udział Gigera widać również w kolejnym filmie Scotta: Obcym: Przymierze”. Był to jednocześnie ostatni film, nad którym Giger pracował.



Hans Rudolf Giger zostanie zapamiętany przede wszystkim dzięki swoim pracom plastycznym i udziałowi w seriach filmów science fiction. Sam inspirując się pracami innych osobistości (trudno niezauważyć w jego dziełach wpływu Howarda Phillipsa Lovecrafta), zarazem wywarł wrażenie na poźniejszych plastykach, którzy czerpali od niego pomysły.


link (prace Gigera): https://alienhive.pl/h-r-giger-galeria/ 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz