sobota, 16 października 2021

Cykl na blogu CultureZone: NUTKA NOSTALGII


Bonjour. Dziś zamiast klimatu boliwijsko-peruwiańsko-portugalskiego proponuję tym razem nastrój prosto z Francuskiej Riwiery. Zapraszam wszystkich do 2000 roku, kiedy na rynku płytowym zadebiutowała młodziutka piosenkarka znana pod pseudonimem Alizee, wydając swój wielki przebój „MOI LOLITA”. Zaczynamy.


HISTORIA UTWORU

Moi Lolitato tytuł przeboju nagranego przez wówczas 16-letnią Alizee Jacotey, znaną pod pseudonimem Alizee. Pochodziła z pierwszego albumu piosenkarki zatytułowanego Gourmandises”.

Zanim Alizee stała się znaną piosenkarką, wystąpiła w programie muzycznym „Graines de Star”, w którym wykonała piosenkę Jennifer Lopez „Waiting for tonight”. Następnie zdobyła nagrodę Meilleure Graine dla najbardziej obiecującej młodej gwiazdy śpiewu jutra.

Zwycięski występ Alizee nie umknął uwadze producentom piosenek, Mylène Farmer i Laurent Boutonnat. Oboje byli w trakcie poszukiwań młodego talentu, którego debiutancki album mogliby wyprodukować. Propozycję złożyli właśnie Alizee Jacotey. Tekst piosenki napisała Mylene Farmer, inspirując się własnym życiorysem, natomiast muzykę napisał Laurent Boutonnat. Sam Laurent Boutonnat wyreżyserował również wideoklip, w którym Alizee bierze udział w tańcach w dyskotece.


ANALIZA

Mylene Farmer pisząc słowa piosenki, inspirowała się własnym życiorysem. Od czasów młodości Farmer przejawiała buntowniczy charakter, często wdawała się w konflikty ze swoimi rodzicami, zwłaszcza ze swoim ojcem. W wieku siedemnastu lat rozpoczęła karierę modelki, jednak i wtedy jej trudny charakter dał o sobie znać. Nastoletnia Farmer wdawała się w konflikty z otaczającymi ją osobami. Jej sytuacja zmieniła się, gdy poznała Laurenta Boutonnata, z którym do dziś współpracuje.

Poza odniesieniami do życiorysu Farmer, piosenka zawiera też aluzje do postaci Lolity, tytułowej bohaterki skandalicznej powieści Vladimira Nabokova. Lolita była młodziutką, szesnastoletnią, dziewczyną, obiekt westchnień starszego mężczyzny, Humberta Humberta. Jak się to pokrywa z życiorysem Farmer? Autorka tekstu piosenki Alizee odkryła w postaci Lolity bratnią, buntowniczą naturę, gotową uwolnić się z ucisku, byle tylko zasmakować nowego życia. Lolita z powieści Nabokova była pod matczynym jarzmem. Kiedy matka zmarła, dziewczyna oddała się swojemu kochankowi.

Z kolei Mylene Farmer od najmłodszych lat zmagała się z brakiem akceptacji, co mogło być źródłem buntowniczego charakteru. Przeciwstawiała się narzucaniu jej woli. Chciała sama o sobie decydować, przestać być pod czyimkolwiek pantoflem. Piosenka „Moi Lolita” była wyrazem jej buntu, pokazać jej . Poprzez tekst piosenki chciała powiedzieć słuchaczom: „oto ja, Lolita”. Bynajmniej nie chodziło jej o to, że miała kochanka starszego o siebie o kilkadziesiąt lat.


PREMIERA

Piosenka została wydana 4 lipca 2000 roku, stając się wielkim przebojem, zwłaszcza w Polsce, Rosji i Hiszpanii (1 miejsce). Doczekała się również covera z 2019 roku, którą wykonał duet Palm Trees-Olivia Trappeniers (znana pod pseudonimem OT, lub Olivia).


TŁUMACZENIE


Alizee


JA, LOLITA”

tytuł oryg. „Moi Lolita”


Moje imię brzmi Lolita,

Lo lub też Lola.

Wszystko mi jest jedno.

Moje imię brzmi Lolita.

Kiedy śnię o popełnionych błędach,

Wtedy Lola krwawi.

Kiedy zdarza mi się wygadać,

Śmieję się jak szalona,

Co to za fenomen.

Moje imię brzmi Lolita,

Lo jak woda życia, Lo jak woda wielkiej miłości.


To nie moja wina, że

Kiedy już mam się poddać, to

Widzę innych tych, co

Gotowi są rzucić się na mnie.

To nie moja wina, że

Słyszę wszystko to, co dzieje się wokół mnie

Witajcie, witajcie, oto ja, Lolita.


Moje imię brzmi Lolita

Studentka ubrana w

Niebieskie dżinsy.

Moje imię brzmi Lolita

Czasem zła, czasem nie,

Trochę słodka, trochę gorzka.

Cicha panienka, co nie mówi

Swojej mamie, że

Jest fenomenalna.

Moje imię brzmi Lolita,

Lo jak woda życia, Lo jak woda wielkiej miłości.


To nie moja wina, że

Kiedy już mam się poddać, to

Widzę innych tych, co

Gotowi są rzucić się na mnie.

To nie moja wina, że

Słyszę wszystko to, co dzieje się wokół mnie

Witajcie, witajcie, oto ja, Lolita.


LO-LI-TA


To nie moja wina, że

Kiedy już mam się poddać, to

Widzę innych tych, co

Gotowi są rzucić się na mnie.

To nie moja wina, że

Słyszę wszystko to, co dzieje się wokół mnie

Witajcie, witajcie, oto ja, Lolita.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz