sobota, 14 maja 2022


 Cykl na blogu: „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Witam serdecznie w nowym odcinku „Nutki nostalgii”, w którym przypomnę tym razem pewną piosenkę z początku lat 2000. Był rok 2003, kiedy w eterze można był usłyszeć singiel piosenkarki Eweliny Flinty pt. „ŻAŁUJĘ”. Zaczynamy.


HISTORIA UTWORU

Wszystko zaczęło się w 2002 roku, gdy Ewelina Flinta, wtedy mało znana piosenkarka, wystąpiła w pierwszej edycji talent show „Idol”. Wcześniej występowała tylko na Festiwalu Piosenki Użytkowej w Lubusku, gdzie wykonała dwie piosenki: „Ironic” Alanis Morrisette i „Piece of my heart” Janis Joplin. W finałowym odcinku „Idola” zajęła drugie miejsce (zwyciężczynią została Alicja Janosz). Tak zaczęła się kariera Flinty.

Po udziale w „Idolu”, Ewelina Flinta wystąpiła (po raz drugi) na Przystanku Woodstock, jednocześnie nagrywając swój debiutancki album „Przeznaczenie”. Kilka dni później, wraz z pozostałymi finalistami podczas koncertu w Operze Leśnej w Sopocie odebrała złotą płytę za album „Idol: Top 10” zawierający jej interpretację utworu „Aquarius” z musicalu „Hair”, oraz singel „Może się wydawać” zaśpiewany przez finalistów programu.

W tym okresie gotowy był pierwszy singiel z debiutanckiego albumu. 3 marca 2003 roku Ewelina Flinta zaprezentowała singel „Żałuję”.


ANALIZA

Piosenka Flinty była wielkim przebojem w 2003 r, opisującym klasyczny schemat żalu i rozczarowania dawną drugą połową. Słowa są bardzo gorzkie, wyrażają skruchę – podmiot liryczny niejednokrotnie żałuje, że w ogóle poznał drugą połówkę, który wydawał się tym jedynym, wymarzonym.

Popularność utworu pokazuje, że temat rozczarowań, żali i pretensji do drugiej połówki wciąż pozostaje uniwersalny. Dodatkowo atutem piosenki jest dynamiczna muzyka Mirko Vukomanovic i mocne słowa Luizy Staniec.


PREMIERA I SUKCES

Tym większa zatem szkoda, że to właśnie Ewelina Flinta nie zwyciężyła pierwszej edycji „Idola” (zwłaszcza, że tak jak szybko zajaśniała gwiazda Alicji Janosz, tak równie szybko zgasła); ostatecznie wybór mógł paść na Szymona Wydrę

Piosenka „Żałuję” zajęła 1. miejsce na listach przebojów wielu rozgłośni radiowych, jak Radio Zet (Liga Hitów), czy RMF FM (POPLista). Z kolei w plebiscycie RMF FM na „Przebój Roku” piosenka Flinty zajęła 16 miejsce.

Chociaż Flinta nagrała tylko dwie płyty (w l. 2003-2005) i piosenkę filmową „Nie kłam, że kochasz mnie” w duecie z Łukaszem Zagrobelnym, Flinta zdobyła pewną popularność wraz z kolegą z programu Idol, Szymonem Wydrą (w najbliższej przyszłości omówię jego wielki przebój: „Życie jak poemat”).


Link: https://www.youtube.com/watch?v=otSGO77yLv8


TEKST


Ewelina Flinta

ŻAŁUJĘ”


Zacieram ślady twoich ust,

Ukrywam żywy ciągle gniew,

Udaję, że to już nie moja sprawa,

Obdzielam sobą każdy dzień,

Sprzedaję myśli byle gdzie,

A wszystko po to, by upewnić się, że umiem

Sama sypiać,

Sama spędzać każdy czas,

Spojrzeć sobie w twarz.


Żałuję, że Cię znałam,

Żałuję, że kochałam,

Bo nie wart jesteś żadnej łzy, nie chciałeś wierzyć im.


Żałuję, że Cię znałam,

Żałuję, że ufałam,

I powiem to, choć szkoda słów,

Że będziesz kiedyś sam.


Całkiem sam i bez żadnych szans,

Całkiem sam, tak jak kiedyś ja,

Całkiem sam...


Znowu szare dni dopadły mnie,

Ciało snuje się jak cień,

Słowa bolą dziś jak dawniej, idę,

Ślady ust zmieniają się,

Ślady stóp, co depczą mnie,

Choć zacieram je, upewniam się, że umiem,

Sama sypiać,

Sama spędzać każdy czas,

Spojrzeć sobie w twarz.


Żałuję, że Cię znałam,

Żałuję że ufałam,

Bo nie wart jesteś żadnej łzy,

Nie chciałeś wierzyć im.


Żałuję że Cię znałam,

Żałuję ze ufałam,

I powiem to, choć szkoda słów,

Że będziesz kiedyś sam.


Całkiem sam i bez żadnych szans,

Całkiem sam, tak jak kiedyś ja,

Całkiem sam...


Mogłeś mnie dla siebie mieć,

Mogłeś, ale czas nie ten,

Mogłeś wszystko, tylko jedno słowo Twoje,

Mogłeś więcej niż byś mógł,

Mogłeś być na zawsze tu,

A teraz bądź ze sobą sam.


Całkiem sam i bez żadnych szans,

Całkiem sam, tak jak kiedyś ja,

Całkiem sam i bez żadnych szans,

Całkiem sam, tak jak kiedyś ja,

Całkiem sam...


Całkiem sam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz