sobota, 11 czerwca 2022

Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Witam wszystkich serdecznie. W ten letni, czerwcowy wieczór zapraszam do omówienia piosenki, która doczekała się niezliczonej liczby coverów. Mowa w tym przypadku o „STAND BY ME” Bena E. Kinga - choć nagrana w 1961 roku, swoją drugą młodość przeżyła dopiero w 1985 roku. Zapraszam.


HISTORIA 

Piosenka „Stand by Me” została napisana przez Bena E. King, Jerry’ego Leibera i Mike’a Stollera. Za muzykę odpowiadał sam Ben E. King i to on był jej pierwszym wykonawcą był jej kompozytor. Mimo tak bogatego dorobku (w całej swojej karierze nagrał ponad 30 albumów), „Stand by Me”, pochodzący z trzeciej płyty Bena E. Kinga, stał się jego największym przebojem. 

Inspiracją do napisania piosenki był utwór gospel „Stand By Me Father” Stana Cooka i J. W. Alexandra, nagrany przez zespół The Soul Stirrers oraz hymn napisany przez Charlesa Alberta Tindleya w 1905 r., często wykonywany podczas nabożeństw na południu Stanów Zjednoczonych. 


ANALIZA

Piosenka opowiada o braterstwie i trzymaniu się razem. Jest miłosnym wyznaniem do ukochanej osoby (a w każdym razie do bliskiej osoby), która nie powinna nigdy opuszczać podmiotu lirycznego i pozostać z nim w każdej, nawet najbardziej dramatycznej sytuacji. Jest to piosenka powstała w zgodzie ze starą maksymą: prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie, czyli dokładnie wtedy kiedy ktoś ma jakiś problem i potrzebuje pomocnej dłoni. 


PREMIERA I COVERY

Z uwagi na uniwersalny temat piosenki, „Stand by me” doczekał się najróżniejszych coverów, każdy w innej aranżacji, ale zachowujący przekaz oryginału. Do jednego z najstarszych coverów należy ten wykonany przez Johna Lennona z 1975 roku. 

W kolejnych dekadach pojawiały się następne covery: w 1980 roku powstało „Stand by me” w aranżacji country Mickey Gilleya (został wykorzystany na ścieżce dźwiękowej filmu „Miejski kowboj”), a pięć lat nagrany został dyskotekowy cover Maurice’a White’a i grupy Earth, Wind & Fire:

https://youtube.com/watch?v=J-XhwsZSuQo&feature=share

A skoro już mowa o latach 80, w 1985 roku również nakręcony został film „Stań przy mnie” na podstawie opowiadania Stephena Kinga „Ciało”. Na ścieżce dźwiękowej pojawiła się również piosenka Bena E. Kinga, do której nakręcony został filmowy teledysk:

https://youtube.com/watch?v=osWVPZ59iw8&feature=share

W latach 90 ogromną popularnością cieszył się kolejny cover „Stand by me”, tym razem w aranżacji hiphopowej. Nagrała go grupa o nazwie 4 The Cause:

https://youtube.com/watch?v=bnbL0js_spo&feature=share

Dwa ostatnie warte odnotowania covery powstały w XXI wieku. Pierwszy z nich to  soulowy cover Seala:

https://youtube.com/watch?v=zLnGbYeBmec&feature=share

Drugi, z kolei, to bardzo stonowany cover w wykonaniu Florence and Machine:

https://youtube.com/watch?v=vv2DSmy3Tro&feature=share

To który z tych coverów najbardziej wam przypadł do gustu? Bez względu na wybór, warto też zapoznać się z oryginałem z 1961 roku. Ben E. King zmarł w 2015 roku, jednak jego największy przebój pozostanie w naszych sercach i w naszej pamięci na długie lata. Nie tylko za sprawą niezliczonych coverów.


Link: 

https://youtube.com/watch?v=hwZNL7QVJjE&feature=share


TŁUMACZENIE 


Ben E. King


„STAŃ PRZY MNIE”

tytuł oryg. „Stand by me”


Kiedy noc nadejdzie,

Ląd jest tak mroczny,

A księżyc jest jedynym światłem nam widocznym

Nie, ja nie chcę się bać

Nie, ja nie chce się już bać

Tak długo, póki ty 

Stoisz przy mnie.


Więc skarbie, skarbie

Stań przy mnie.

Och, stań przy mnie

Stań przy mnie

Stań przy mnie.


Gdyby niebo, które widzimy

Miało upaść i runąć

Lub gdyby góry miały zapaść się do morza

Nie płakałbym, nie płakałbym,

Nie uroniłbym żadnych łez,

Tak długi, póki ty stanęłabyś

Stanęłabyś przy mnie.


Więc skarbie, skarbie

Stań przy mnie

Och, stań przy mnie

Stań przy mnie,

Stań przy mnie. 


Więc skarbie, skarbie

Stań przy mnie

Och, stań przy mnie

Jeśli będziesz miała jakiś problem, to

Stań przy mnie,

Stań przy mnie. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz