sobota, 9 lipca 2022

 

Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Witam was serdecznie. Poprzednio było o pomysłowo wykorzystanej piosence z lat 80, a dziś zostając jeszcze w końcówce tejże dekady, przeanalizuję kolejną równie pomysłowo wykorzystaną piosenkę. Ponieważ wczoraj odbyła się premiera filmu „Thor: Miłość i grom” (recenzja już wkrótce…), dziś przeanalizuję utwór, który można było usłyszeć w trailerze: „SWEET CHILD O` MINE” Guns`N`Roses.


HISTORIA

Praca nad piosenką trwała na przełomie 1987 i 1988 roku. Sesje nagraniowe odbywały się w studiu zespołu w Sunset Strip. Powstanie piosenki, w tym słynnej solówki na gitarze, jest dziełem przypadku: podczas rozgrzewki przed sesją nagraniową, Slash zaczął grać melodię „cyrkową”. Usłyszawszy ją, gitarzysta rytmiczny zespołu, Izzy Stradlin, poprosił go o ponowne zagranie tego kawałka, do których później dodał kilka nowych akordów.

Później praca nad piosenką poszła z górki. Z czasem do powstającej linii melodyjnej dodano basy i beat. Slash tak wspominał tamten okres w swojej autobiografii:

W ciągu godziny moje ćwiczenie na gitarze stało się czymś innym”.

Podczas nagrywania piosenki, Axl Rose słuchał muzyków na górze w swoim pokoju i został zainspirowany do napisania tekstów, które ukończył następnego popołudnia. Zadedykował piosenkę swojej dziewczynie, Erin Everly, i oświadczył, że Lynyrd Skynyrd służył jako inspiracja „aby upewnić się, że poczujemy to szczere uczucie”. Podczas kolejnej sesji komponowania w Burbank, zespół dodał solówką gitarową.

Gdy zespół nagrywał dema z producentem Spencerem Profferem, zasugerowano dodanie podziału na końcu utworu. Muzycy przystali na to, ale nie byli pewni, co robić. Słuchając dema w pętli, Axl Rose zaczął mówić do siebie: „Gdzie idziemy? Dokąd teraz idziemy?” i Proffer zasugerował, żeby to zaśpiewał.


ANALIZA

Słowa piosenki napisał Axl Rose, zainspirowany dobiegającą z drugiego pomieszczenia improwizowaną muzyką. Niestety – przygotowywanego wówczas wiersza o swojej partnerce Erin Everly nigdy nie udało mu się dokończyć, więc zarówno on jak i sama piosenka kończy się powtarzaną jak mantra frazą „Where do we go now?”.

Zgodnie z późniejszymi wypowiedziami Axela Rose`a, temat piosenki „Sweet Child O` Mine” był o wiele bardziej szokujący. Pierwotnym pomysłem było nakręcenie teledysku o Azjatce, które zabiera swoje małe dziecko za granicę. Dopiero podczas odprawy celnej wychodzi na jaw, że pociecha od dawna już nie żyje, a jej ciało zostało wydrążone. Nie miało żadnych organów wewnętrznych, a zamiast nich drobne zwłoki zawierać miały paczki pełne heroiny, o czym dowiedzieć się mieliśmy po interwencji celnika, w którego rękach rozpadają się na części. Nic zatem dziwnego, że początkowo wytwórnia płytowa zgłaszała protest przeciwko.


PREMIERA I SUKCES

Piosenka „Sweet Child O' Mine” zajęła 37. miejsce w rankingu „100 Greatest Guitar Solos” w magazynieGuitar World.” Pojawiła się też na 3 miejscu rankingu „500 Greatest Songs Since You Were Born” magazynu „Blender”, oraz na 196. miejscu w rankingu „500 Greatest Songs of All Time” pisma „Rolling Stone”. W kwietniu 2004 roku riff ze „Sweet Child O' Mine” został uznany za najlepszy gitarowy riff wszech czasów przez magazyn „Total Guitar”. W marcu 2005 magazyn „Q” umieścił utwór na 6. miejscu rankingu „100 Greatest Guitar Tracks”.

O powodzeniu utworu niech świadczy fakt, że w 2022 roku nowozelandzki reżyser Taika Waititi wykorzystał „Sweet Child O` Mine” w soundtracku filmu „Thor: Miłość i grom”:

https://www.youtube.com/watch?v=o6tOfex9LEg


Link:

https://youtube.com/watch?v=1w7OgIMMRc4&feature=share


TŁUMACZENIE


Guns`N`Roses


SŁODKIE MOJE DZIECKO”

tytuł oryg. „Sweet Child O` Mine”


Ma uśmiech, który zdaje się mi

Przypominać wspomnienia z dzieciństwa.

Gdzie wszystko

Było tak świeże jak jasnoniebieskie niebo.

Od czasu do czasu, gdy widzę jej twarz

Zabiera mnie do tego wyjątkowego miejsca,

A jeśli gapiłem się zbyt długo,

Pewnie bym się załamał i płakał.


Och, słodkie moje dziecko.

Och, słodka moja miłość.


Ona ma oczy najbardziej błękitnego nieba,

Jakby myślała o deszczu.

Nienawidzę patrzeć w te oczy

I oglądać cząstkę bólu.

Jej włosy przypominają mi ciepłe, bezpieczne miejsce,

Gdzie jako dziecko bym się chował,

Modlił się o grzmoty

I deszcz, który cicho mnie minie.


Och, słodkie moje dziecko.

Och, słodka moja miłość.


[GUITAR SOLO]


Dokąd idziemy?

Dokąd idziemy teraz?

Dokąd idziemy?

Dokąd idziemy?

Dokąd idziemy teraz?

Dokąd idziemy teraz?

Dokąd idziemy?


(Słodkie moje dziecko)


Dokąd idziemy teraz?

Dokąd idziemy teraz?

Dokąd idziemy?

Dokąd idziemy teraz?

Dokąd idziemy?

Dokąd idziemy teraz?


Słodkie dziecko.

Słodkie moje dziecko.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz