sobota, 10 września 2022

Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII


Witam serdecznie. W ten nastrojowy, jesienny wieczór zapraszam do nowego odcinka cyklu „Nutka nostalgii”. Tym razem będziemy omawiać piosenkę nieodżałowanego Krzysztofa Krawczyka „CHCIAŁEM BYĆ”. Zapraszam.


HISTORIA PIOSENKI

Piosenka Krzysztofa Krawczyka pochodzi z płyty „... Bo marzę i śnię"wydanej w 2002 roku. Utwór został skomponowany przez Roberta Gawlińskiego, autorem tekstu jest natomiast Maciej Maleńczuk, prywatnie przyjaciel Krzysztofa Krawczyka.

Sama płyta należy do jednej z najpopularniejszych w późniejszej karierze Krzysztofa Krawczyka. Album został nagrany wraz z młodym pokoleniem piosenkarzy, tym samym Krawczyk pokazał, że potrafi przystosować się do współczesnych standardów muzycznych. 

Utwór „Chciałem być” został wydany - podobnie jak cała płyta - w wydawnictwie muzycznym BMG Poland, a producentem został Andrzej Smolik.


ANALIZA

Słowa do piosenki, co trzeba powtórzyć, napisał Maciej Maleńczuk i chociaż to nie on ją wykonał, łatwo można tu znaleźć konotacje z jego prywatnym życiem. Między wierszami można zauważyć nigdy niespełnione ambicje, które kierowały Maleńczukiem, a które nie mogły zostać spełnione za pewne z powodu alkoholizmu, z którym Maleńczuk zmagał się całe życie. 

Jednocześnie osoby nieprzekładające za Maleńczukiem za pewne nigdy nie posądziliby go o tekst jednocześnie szczery i utrzymany z dystansem do samego siebie. Być może gdyby nie choroba alkoholowa, ale też fatalny wizerunek, jaki Maleńczuk wyrobił sobie jako juror w jednej z ostatnich edycji „Idola”, być może bardziej bym go docenił.


PREMIERA

Piosenka wciąż należy do jednej z najpopularniejszych w późnej karierze Krzysztofa Krawczyka. Nawet pomimo śmierci piosenkarza nadal jest puszczana w radiu. 


TEKST PIOSENKI


Krzysztof Krawczyk

„CHCIAŁEM BYĆ”


Chciałem być marynarzem 

chciałem mieć tatuaże 

podróżować, zwiedzać świat 

pięknie żyć, garściami życie brać 


chciałem być piosenkarzem 

chciałem mieć pełne sale 

podróżować, zwiedzać świat 

i wiele pięknych, pięknych kobiet znać


 przemierzyłem cały świat od Las Vegas po Krym 

zgrałem tysiąc talii kart, które lubią dym

skasowałem kilka bryk, nie żałuję dziś 

nie żałuję dziś 


/ wstawka / 


chciałem dać coś dobrego 

dałem tylko siebie 

los okrutnie ze mnie drwił 

gorzkich nauk nie oszczędził mi 


chciałem wnieść coś nowego 

chciałem mieć więcej wiary 

los okrutnie ze mnie drwił 

mojej wiary nie odebrał mi


przemierzyłem cały świat od Las Vegas po Krym 

zgrałem tysiąc talii kart, które lubią dym

skasowałem kilka bryk, nie żałuję dziś 

nie żałuję dziś 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz