sobota, 8 października 2022

Cykl na blogu „CultureZone”: „NUTKA NOSTALGII”


Witam wszystkich serdecznie. Wracamy do lat 80, tym razem po to by poznać historię jednej z najczęściej coverowanych piosenek. Tym razem będzie mowa o największym przeboju zespołu Yazoo - „ONLY YOU”.


HISTORIA PIOSENKI

W 1981 roku klawiszowiec Depeche Mode, Vince Clarke, odszedł z zespołu zakładając z poznaną piosenkarką, Alison Moyet. Tekst piosenki „Only You” powstał jeszcze w okresie gdy Vince Clarke był jednym z członków Depeche Mode. Początkowo piosenka była pisana na gitarę, później jednak została zaaranżowana na syntezator. Ostatecznie piosenkę zaśpiewała Alison Moyet.

Clarke nagrał demo „Only You” na czterościeżkowym magnetofonie i skończył już podkład, kiedy pojawiła się Moyet. Gdy demo zostało ukończone, Clarke zaprezentował je producentowi, Danielowi Millerowi, który na początku uznał go za nieciekawy. Tego wieczoru towarzysze wydawniczy ze Skandynawii i zaakceptowali je, co według Clarke`a mogło mieć największy wpływ na opinię Millera o piosence.

Mniej więcej tydzień później Miller zadzwonił do Clarke'a i powiedział mu, że on i Moyet powinni ponownie nagrać piosenkę jako zespół i wydać ją jako singiel. Moyet był zaskoczony tą wiadomością, ponieważ ani ona, ani Clarke nie zamierzali wspólnie zakładać zespołu. Oboje nie wiedzieli o sobie praktycznie nic poza zdolnościami muzycznymi, a Moyet opisała to połączenie jako „prawie jak zaaranżowane małżeństwo”. Niezależnie od tego nowo utworzony duet nagrał "Only You" w Blackwing Studios. Za produkcję odpowiadał Eric Radcliffe i sam Vince Clarke z Danielem Millerem.


ANALIZA

Clarke napisał „Only You” jako sentymentalną balladę i chciał znaleźć wokalistę, który potrafiłby śpiewać z emocjami. Wybór Alison Moyet na wykonawczynię okazał się strzałem w dziesiątkę. Piosenkarce udało się bezbłędnie oddać melancholijny nastrój, który wylewa się z piosenki. Utwór można interpretować na różne sposoby: jako tęsknotę za ukochaną osobą, albo jako chęć spełnienia marzenia by mieć kogoś bliskiego u swojego boku. Dzięki świetnemu wykonaniu obie interpretacje brzmią równie wiarygodnie.


PREMIERA I SUKCES

Piosenka miała swoją premierę 15 marca 1982 r. Zajęła 2 miejsce na brytyjskich listach przebojów, 5 miejsce w Irlandii i 6 w Australii. Obok „Don`t go” należy do najbardziej znanych utworów w dorobku tego duetu.

W następnych latach „Only You” Yazoo doczekało się kilku coverów i wykorzystywano go w wielu filmach („Czekoladowa wojna” z 1988 roku i „Szalona impreza” z 1998 roku). Za ledwie rok po oryginalnej wersji powstał pierwszy cover, nagrany a cappella przez grupę Flying Pickets (melodia, jaką słyszy w tej wersji, nie była grana na żadnych instrumentach, tylko była nucona przez pozostałych członków zespołu).

https://www.youtube.com/watch?v=qgDKtLPp46s

W 1997 r. powstał kolejny cover „Only You”, tym razem nagrany przez Enrique Iglesiasa na płytę „Vivir”.

https://www.youtube.com/watch?v=ZoBdd0fg3n0

W 2015 roku, z kolei, powstał jeszcze jeden – dość ciekawy – cover nagrany przez Kylie Minogue. Australijska piosenkarka zaprosiła do współpracy amerykańskiego aktora, Jamesa Cordena (z którym przyjaźni się od 2009 roku). Oboje potraktowali przebój Yazoo jako… świąteczną piosenkę (i ich wykonanie do dziś jest puszczane w radiu w grudniu!). Trudno się dziwić takiej interpretacji. Jeśli święta spędzają dwoje ludzi, czego innego chcieliby w Boże Narodzenie, jeśli nie wspólnie spędzonego czasu? Interpretacja Minogue i Cordena pochodzi z płyty „Kyle Christmas”.

https://www.youtube.com/watch?v=107C8PMY8cM

Ale to nie wszystko, bo w dwa lata po interpretacji Kylie Minogue i Jamesa Cordena powstał jeszcze jeden cover, tym razem nagrany przez Selenę Gomez na potrzeby serialu platformy Netflix „13 powodów”.

https://www.youtube.com/watch?v=T2urfFpDX1c


TŁUMACZENIE


Yazoo

TYLKO TY”

tytuł oryg. „Only You”


Patrzenie przez okno na górze

Jest jak historia miłosna,

Czy mnie słyszysz?

'Wróciliśmy dopiero wczoraj

Gnaliśmy dalej naprzód

'Chcę cię blisko siebie.


Wszystko, co chciałam, to miłość mi dana,

Wszystko, co chciałam na kolejny dzień.

I wszystko co wiedziałam, to...

Tylko ty.


Czasem gdy myślę o jej imieniu,

Gdy to tylko jest gra

I potrzebuję cię,

Wsłuchuję się w słowa, które mówisz,

Tak trudno jest tu zostać

Kiedy widzę cię.


Wszystko, co chciałam, to miłość mi dana,

Wszystko, co chciałam na kolejny dzień.

I wszystko co wiedziałam, to...

Tylko ty.


To zajmuje zbyt dużo czasu

I zastanawiam się, co jest moje.

Czy nie mogę nic więcej zrobić?

Ciekawe, czy zrozumiesz, że

To tylko dotyk twojej ręki

Za zamkniętymi drzwiami.


Wszystko, co chciałam, to miłość mi dana,

Wszystko, co chciałam na kolejny dzień.

I wszystko co wiedziałam, to...

Tylko ty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz