wtorek, 25 marca 2025

Cykl na blogu „CultureZone”: „W MUZYCZNĄ PODRÓŻ W CZASIE”


Cześć wszystkim. W dzisiejszym odcinku, z okazji zakończenia karnawału, przenosimy się do lat 2000, w których zapoznamy się z historią płyty „HIJAS DEL TOMATE” żeńskiego tria Las Ketchup. Zaczynamy.


HISTORIA ALBUMU

Las Ketchup zostało założone w 2002 roku przez trzy siostry Pilar, Lolę i Lucię Munoz. Geneza nazwy hiszpańskiego girlbandu jest dość zabawna. Dziewczęta, które śpiewały od najmłodszych lat, są córkami dość znanego hiszpańskiego muzyka Juana, znanego także jako „el Tomato”, czyli po prostu „Pomidor”. Jeśli ich tata występował jako „el Tomato”, to dziewczyny postanowiły nazwać się „Las Ketchup”. 

Jeszcze w tym samym 2002 roku trio nagrało singiel „Aserejé”, w USA znane jako „The Ketchup Song”. Piosenkę nagrano całkowicie po hiszpańsku, portugalsku i w spanglishu, a we wszystkich trzech wersjach pojawia się ten sam refren, który jest przeróbką „Rapper’s Delight” The Sugarhill Gang. Utwór zyskał rzesze wielbicieli, ale w późniejszym okresie zespołowi nie udało się nagrać równie pamiętnego przeboju. Mimo wyraźnego spadku popularności w kolejnych latach, Las Ketchup bynajmniej nie zawiesił swojej działalności, choć na kolejny album przyjdzie wielbicielom jednak długo zaczekać.


UTWORY PROMUJĄCE

Płyta składa się z jedenastu ścieżek dźwiękowych, ale tylko na ośmiu znajdują się różne utwory. Na trzech pozostałych znalazły się różne wersje słynnego „Aserejé”.

I to właśnie ta piosenka, a konkretnie jej wersja hiszpańskojęzyczna [nr 1], jako pierwsza została wydana jako pierwszy utwór promujący. Data wydania to 10 czerwca 2002 r. W bardzo szybkim czasie piosenka stała się przebojem (kto nie zna charakterystycznej choreografii tańca, którą przez całe lato 2002 roku powtarzał cały świat?) - jak później się okazało, jednym w dorobku Las Ketchup.

Oprócz tej wersji na płycie można również znaleźć „Aserejé” w wersjach na karaoke [nr 9], zremiksowanej [nr 6], oraz espanjaksi [nr 10]. Zwłaszcza ta druga wersja trafiła również na edycję DVD. 

Wszystko dlatego ponieważ drugi utwór promujący album, „Kusha Las Payas” [nr 2] wydany 21 listopada 2002 roku, uplasował się dopiero w trzeciej dziesiątce list przebojów. Nawet w rodzinnej Hiszpanii sprzedał się słabo (dopiero 12 miejsce). Największy sukces odniósł jedynie w Rumunii, gdzie trafił na sam szczyt list przebojów. 


PREMIERA I SUKCES

Płyta odniosła sukces, sprzedała się w milionowym nakładzie. Uchodziła za najbardziej dochodowy album na początku XXI wieku. Miarą sukcesu niech będą liczne pozytywne recenzje.

Krążek Las Ketchup doczekał się również poczwórnej platyny od Amerykanów, podwójnej platyny od Finów, pojedynczej złotej płyty od Francuzów, Greków i Szwajcarów (gdzie była najchętniej kupowanym albumem w 2002 roku) i pojedynczej platyny od Meksykanów. 


link: https://youtube.com/playlist?list=PL4iSbgi3WlCoQ5Y1hqbZ_sEuOxwV9aN8U&si=5PGFQZPYs_9EgaeO

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz